Praha

Praha

fredag 17 oktober 2014

Om att visa upp sitt resekort

Idag kom det biljettkontrollanter på spårvagnen, jag hade redan grävt fram mitt resekort ur plånboken som fanns i ryggsäcken nere i barnvagnen men de viftade vänligt och sade att det är ok, jag behöver inte visa mitt resekort. Det här har ofta hänt i spårvagnen/metron då jag reser med barnvagnen, de vill tydligen inte besvära en då man har fullt upp att hålla styr på vagn och barn. Tacksam är man ju för det förstås.
Samma hemresa i bussen blev jag istället utskälld av busschauffören för att jag inte trängde mig fram från mitten av den proppfulla bussen (bl.a. en skolklass) för att visa mitt resekort åt honom. Jag förstår att de i regionbussarna vill se passagerarnas resekort för att kolla att man inte åker längre än man får och där stiger man normalt också på enbart vid framdörren. Med barnvagn stiger man ju på i mitten och det känns inte helt trevligt att lämna sitt barn där för att själv rusa fram och vifta med kortet, speciellt som det flera gånger hänt att chauffören gasat iväg i full fart innan jag sedan hunnit tillbaka till mitten för att hålla fast vagnen. Men, jag går alltid fram om gången är såpass tom att det går. Det var den inte idag men chauffören höll både mitten- och framdörrarna öppna och började ropa något och till sist insåg jag vad han ville. Sprang alltså ut genom dörren i mitten och till framdörren, där jag då fick utskällningen att hela bussen bara väntar på mig, och sen yttre vägen igen tillbaka. Tacksam för skolklassens lärare som bekräftade att de vaktar vagnen åt mig men nog kunde väl den arma chauffören ha varit lite mer flexibel ändå och struntat i att behöva se mitt resekort just idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar