Praha

Praha

lördag 11 oktober 2014

Har röstat

Nåja, nu ett försök att blåsa liv i den här bloggen igen. Jag har faktiskt flera tankar om inlägg i huvudet, men jag hinner ju aldrig skriva.

Idag har vi i alla fall varit och röstat. Ja, jag har alltså för första gången röstat i ett val i mitt nya hemland Tjeckien. Eftersom jag här än så länge bara har temporärt boende (det kan vi ta i ett annat inlägg, lite krångliga system här...) så var jag först tvungen att gå till rådhuset och skriva in mig i vallängden. Det var dock inga problem eftersom jag är EU-medborgare (Hör Finland till EU? frågade damen på rådhuset dock... Med mitt EU-pass framför sig, hehe. Men det är ju inte alltid så lätt att veta). Så fick jag med mig ett kuvert med valsedlarna och informationen att jag får rösta i kommunalvalet (alltså det lokala för Kbely) och för huvudmagistraten i Prag (inte i senatsvalet dock).
En blick in i kuveret - ojdå, lite annat system än hemma i Finland. Valsedeln för kommunalvalet var relativ enkel, typ en dubbelvikt A4. För magistratvalet var valsedeln större än typ Hesari i storformat. Jaha, och så skulle man då förstå sig på hur själva valsystemet fungerade. Jo, på valsedeln fanns alla partier med alla kandidater listade. Ville man göra det enkelt för sig så kryssade man bara i rutan vid ett partinamn. Då faller ens röst på partiet. Men, man kan också välja enskilda kandidater, t.ex. i kommunalstyrelsen sitter 15 personer så då kan man kryssa för 15 namn från olika partier. Eller så väljer man att kryssa för ett parti (A) men dessutom t.ex. två namn från ett annat parti (B), då får parti A mina kryss för två namn färre än ifall jag bara kryssat för vid deras partinamn utan övriga enskilda kandidater. Eh, jag fattar nästan. Ja och i huvudmagistraten sitter typ 56 ledamöter... Det är ju som att kryssa för lotto om man vill gå in för att välja enskilda kandidater. Behöver jag säga att jag gjorde det enkelt för mig och valde ett helt parti?
Nåväl, vi kryssade till och med i våra blanketter hemma vid köksbordet och sen traskade vi iväg till vallokalen. Där skulle man uppge sitt husnummer, eller egentligen gå fram till rätt valfunktionär av de ca 10 som satt där (hm, jag borde ta reda på varför husnumren är så konstiga här, det är liksom sällan 1, 3, 5 till vänster och jämna till höger utan nummer som 673/5 eller 1067/2, nå det får vi också ta senare). Jag gav dem mitt pass och mitt "residence permit" men då skickades jag till en annan valfunktionär som tydligen hade hand om de "udda" invånarna. Aha, ni är den där finländskan, sade hon (ja, säkert den enda här i byn), och så kryssade hon av mig på listan där damen på rådhuset skrivit in mig. Sedan var det bara att gå in i röstbåset, lägga in sina valsedlar i ett nytt kuvert och slänga in det i valurnan. Sådär, nu har jag gjort min samhällsplikt och röstat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar