Praha

Praha

onsdag 11 juni 2014

Gör om, gör... åtminstone annorlunda

Jag har börjat läsa en bok som heter "Kärnfrisk familj - så gör du!". Boken beskriver hur man kan ändra sin livsstil och få en friskare kropp men också må bättre mentalt (mindre trötther, aggressioner, bättre relation i parförhållandet, mera ork i familjen, etc) genom att lämna bort allt socker och artificiella sötningsmedel, vitt mjöl och vitt ris/pasta samt äta ekologiskt och utan förgämnen, e-koder annat skräp. Dessutom föreslår den att man skall lämna bort också mjölkprodukter - något som går helt emot tanken i bl.a. de nordiska länderna där det ju rekommenderas att man skall dricka en halv liter (ko)mjölk per dag. Boken tar också upp hur kemikalier i städprodukter och annat omkring oss i hemmet påverkar oss. Intressant läsning på många sätt!
Vissa saker kanske låter lika som många andra dieter. Jag är inte så insatt i dieter som LHCF och har framför allt egentligen aldrig läst så mycket om dieter. Men jag tycker att boken är väldigt välformulerad, informativ och reflekterande. Den berättar faktiskt inte bara att man skall lämna bort något, utan också vad t.ex. socker åstadkommer i vår kropp. Och det som står i boken får en verkligen att tänka efter - ska vi verkligen stoppa i oss så mycket sötad mat? Vid alla tillfällen då det är ens lite fest eller samvaro är det kakor och godis som gäller. Socker är lika med att vara social idag. Boken erbjuder också ett helt paket med recept och förslag på vad/hur man kan äta istället för socker, vetemjöl och vitt ris.
Hur som helst, om man nu väljer att fortsätta äta som man gör eller vill gå in för en socker-, gluten- eller mjölkfri kost är ju vars och ens sak. Efter att ha läst boken kommer jag själv att nog se över mina matvanor (trots att jag inte äter extremt mycket socker) och framför allt säkert göra annorlunda med mitt barn och den mat som serveras här hemma än det som ofta blivit norm idag. Sedan får vi se vad det blir av det hela. Kanske inte fanatiskt strikt men kanske sunt och näringsrikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar