Praha

Praha

måndag 26 december 2011

Sådana här små torgstånd hittar man i varje stadsdel, kanske till och med i varje kvarter, i Prag innan strax innan julen:






















Hemligheten i de blåa baljorna är naturligtvis karparna, julbordets huvudrätt.

















I Tjeckien äter man en helt annan julmiddag än i Norden. Den gemensamma måltiden på julafton består av en soppa till förrätt (t.ex. lins- eller ärtsoppa) och panerad, stekt karp med potatissallad till huvudrätt. I motsats till de skandinaviska julborden som svämmar över av olika rätter låter det här rätt återhållsamt. Juldagen och annandagen följer sedan med kötträtter som kanin eller anka.

Om den tjeckiska julmaten har jag hört många olika åsikter, både av tjeckerna själva och av utlänningar. Petr brukar säga ”karp äter jag gärna på julafton, men sedan räcker det”. En (tjeckisk) kollega menade ”noone acctually likes it, but everybody eats it”. Och min svenska kollega uttryckte förvånat “panerad fisk – det äter man ju på en torsdag!”.

Jag för min del har smakat på den panerade karpen och var mest förvånad över att den ”heliga karpen” som jag hört så mycket om var en rätt vanlig, stekt fiskbit som inte egentligen smakade så värst mycket alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar