Praha

Praha

lördag 5 november 2011

5.11.2005

Det var en vacker höstlördag i början av oktober 2005 i München. Årets Erasmus-studenter hade samlats för en utflykt till slottet Neuschwanstein, man njöt av dagen, det var finnar, polacker, italienare, irländare, tjecker och många andra nationaliteter med i bussarna. Efter en trevlig dag beslöt man att träffas senare i puben i studentbyn Olympiadorf. Där dök jag upp på kvällen och skulle träffa några polacker, men som alltid var jag förstås tidig och ingen av de jag lärt känna under dagen var ännu där. Istället var det vid ett annat bord som några studenter höjde rösterna och ropade ”Erasmus!”. Jaha, de här var ju nya bekantskaper, men de hade varit med på utflykten och kände tydligen igen mig som Erasmusstudent, tyckte jag såg vilsekommen ut i puben och bjöd mig att sätta mig vid deras bord. De kom från Tjeckien.

Efter den kvällen blev det flera utflykter, pubbesök, fester... Vi blev så småningom ett gäng tjecker och finnar som umgicks en del. Och den där långa ljusa tjeckiska killen, han var ju väldigt trevlig. Hade bra humor, det var lätt att prata med honom... Så gick en knapp månad och lördag kväll 5.11 var det fest på slovakiska församlingen (jodå, där var det häftiga fester). Gruppen samlades igen, det var dans, dracks lite snaps i trapphuset, åts hemlagat och pratades. Avslappnad stämning och en lång och rolig kväll.

Så har det gått några år, närmare bestämt sex år på olika håll i Europa. Idag är det igen lördag 5.11. Ikväll skall jag och den där långa ljusa killen äta middag på en mysig restaurang i Prag. Dricka ett gott vin och njuta av att vara tillsammans, att ha ett gemensamt liv både i vardag och fest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar