Praha

Praha

lördag 25 januari 2014

Finländare

Vår lilla Ella är nu redan också finsk medborgare! Efter en massa spring på 4-5 olika inrättningar här i Prag för att få hennes födelseattest översatt med apostille (den storyn borde jag ju också skriva ner, får ta det en annan gång), så var processen på magistraten i Helsingfors otroligt enkel - det tog mig ca 3 minuter att lämna in pappren, och de tog kopior på det de behövde. En knapp vecka senare hade vi ett utdrag från befolkningsdatasystemet här i postlådan. Nu har hon finskt personnummer (det borde jag lära mig utantill, men det är jätte krångligt, ingen logik som i mitt eget). Finskt pass eller id-kort skaffar vi dock inte, det är så dyrt! Här i Tjeckien kostar id-kort ca 2 euro och pass kanske 8 euro, så hon får klara sig med det (hon har redan ett tjeckiskt id-kort).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar