Praha

Praha

lördag 7 december 2013

Barnkläder

Hur skall man förstå sig på det här med storlekarna på barnkläder då det redan för spädbarn visar sig att olika butiker och märken har olika stora kläder för samma storlekar? Jag köpte en vinterhalare (overall) åt Ella, begagnat så jag kunde inte ens se på den så värst mycket innan, och det står i den att det är för ett barn på 3-6 månader (upp till 8 kg). Det skulle ju räcka jätte bra hela vintern tänkte jag. Igår satte jag på henne den för första gången och den verkar just nu vara precis passlig. Nu är hon 3,5 månader och när hon var 3 månader var hon precis på medelkurvan vad gäller längd och vikt så hon är inte extra stor eller något. Jag undrar verkligen om halaren skall gå på henne ännu om 2 månader?
Är skandinaviska barn och längd- och viktkurvorna i Skandinavien kanske annorlunda än de i andra länder? Halaren är av märket Mothercare och jag tror att det är brittiskt. Men samtidigt har hon en annan halare som jag också tror är ett brittiskt märke, också i storlek 3-6 månader (62/68) och den drunknar hon i fortfarande. Vi har också en ylle-fleece-overall från Polarn&Pyret som är storlek 62/68 och den har jag inte ens börjat använda eftersom den är jättelång.
När Ella var 2,5 månader köpte vi en klänning på KappAhl. Den var i storlek 62 men jag tyckte att den såg ganska liten ut så jag tog också en annan klänning i storlek 68 också, den kan hon ju ha senare tänkte jag. Klänningen i storlek 62 provade jag på henne en gång hemma, och tog av den direkt. Hon kunde ju knappt röra sig i den. Klänningen i storlek 68 var lite stor men helt ok. Och då skall storlek 62 motsvara 2-4 månader och 68 motsvara 4-6 månader. Samtidigt köpte vi en body på KappAhl i storlek 62 - den är fortfarande stor åt henne. Hoppas inte butikerna gör flickkläder (klänningar typ) redan för spädbarn i spända, mindre storlekar, precis som det verkar vara för äldre barn att flickorna skall ha tighta kläder medan pojkarna har lösa byxor och tröjor.
Sedan är det väl ganska stor skillnad på en 3-månaders och en 6-månaders baby så man kunde tycka att de skulle göra en halare som skall gå för 3-6 månader lite större så att den säkert går på hela tiden, det gör ju inget om den är stor i början. På en baby kan man ju inte direkt börja prova kläderna, så som man gör själv, så det är inte så enkelt om klädtillverkarna har olika mått på samma storlekar. Ja, vi får se hur länge Ella kan ha den här vinterhalaren. Kanske hon har gjort en växtspurt på en halv månad och inte växer så mycket på kommande 1-2 månader istället (man lyckas ju inte mäta henne själv så vi vet inte hur lång hon är just idag).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar