Praha

Praha

fredag 19 juli 2013

Morgonpromenad med hundkör

Nu när jag är ledig försöker jag regelbundet ta mig ut på en morgonpromenad. Sommaren har varit så fin nu i flera veckor, men det är ganska hett på dagarna så man får passa på och gå ut på morgonen eller på kvällen för att orka röra på sig. Jag brukar gå en runda här i "byn", först genom ett område med egnahemshus och sedan snedda hem genom parken. Som "sällskap" har man diverse äldre invånare som också släpar sig runt på en promenad i morgonsolen. Främst ser man egentligen äldre män, någon gör lite jumppaövningar på en bänk, en annan cyklar förbi. De äldre damerna är väl hemma och förbereder lunch för sina gubbar redan.

Än så länge är jag snabbare på min promenad än de åldringar som tar sig runt med käpp eller kryckor, men de yngre pensionärerna skuttar nog raskt förbi mig. Få se när också käpp-och-kryck-gruppen hinner om mig, hehe.

Promenaden som går genom området med egnahemshus får ofta ett speciellt ackompanjemang. Här har säkert 95% av de som bor i egnahemshus en eller flera hundar (kanske det är samma i Finland också). Dessa vistas ute i trädgården och när man går förbi så visar de tydligt att man inte alls ska försöka komma närmare eller göra intrång i deras trädgårdar (som om det nu skulle ligga i mitt intresse att göra det...). Det är ett evigt skällande som följer en under promenaden. Och börjar en hund skälla, så börjar ju också grannens eller varför inte hunden tre kvarter bort också.

En sak som jag undrat över är om inte de som bor i husen tycker att det är ett värre oljud att deras hundar skäller hela tiden? Eller tycker de kanske att det är viktigare att hundarna försöker "skrämma bort" en potentiell inkräktare? Om jag hade en hund så skulle jag nog tycka att det blir lite mycket skällande, men å andra sidan så har väl folk uppfostrat sina hundar till att skälla vid minsta rörelse utanför staketet, så de blir väl inte störda.

Det som är lite tråkigt med de här skällande hundarna är att folk också tar med dem till butiken och kopplar fast dem utanför medan de själva går och handlar. Där står sedan hundarna och skäller 10-20 minuter medan husse eller matte gör uppköp. Vet inte om de är uttråkade eller om de försöker visa att de har någon form av makt fastän de befinner sig på allmänn plats och inte hemma? Kanske man får skylla sig själv om man bosätter sig i ett hus med matbutik i bottenplan, men samtidigt undrar jag om det verkligen är nödvändigt att hundar skäller så mycket? Inte går jag ju heller ut på torget och ställer mig att skrika åt hundarna...

Hur som helst, också om jag sätter igång en hel hundkör här i byn under mina morgonpromenader så fortsätter jag njuta av den lilla rundan som jag orkar traska runt för tillfället. Kanske det blir lite kvällspromenader nu under veckoslutet också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar