Praha

Praha

tisdag 25 oktober 2011

Ekologisk mat

Jag försöker köpa ekologiska livsmedel så gott det går. Utbudet i supermarketarna är inte speciellt brett. Det begränsas ganska långt till lite grönsaker och frukt samt bio-ägg. Idag såg jag faktiskt både bio-joghurt och bio-ost. Så det börjar dyka upp en del.
Man får dock blunda för priserna. Och jag kan förstå att bio-vågen inte slagit igenom här ännu. För 6 stycken bio-ägg får man betala 49,90 tjeckiska kronor (motsvarande ca 2 euro). De billigaste vanliga äggen kostar 16,90 Kc (ca 0,68 €) för 6 stycken. I lördags köpte jag tre (!) bio-tomater för 59,90 Kc (= 2,40 €). Hur många tomater får man inte för samma pris om man väljer de icke-ekoodlade?! Bio-joghurten jag såg idag kostade 16,90 Kc, den vanliga joghurten brukar kosta ca 8,90 Kc...
Nu låter de här priserna säkert inte så höga i skandinavernas öron, men då skall vi komma ihåg att en tjeckisk medellön (brutto) ligger på ca 1000 euro, i Prag är den lite högre, ca 1200 euro. Så om folk ska välja ägg för 0,68 euro eller för 2 euro är skillnaden ganska stor.
Men jag blundar och köper det som finns att få i bio-väg. Det börjar också dyka upp fler och fler marknader där man kan köpa frukt, grönsaker, köttprodukter, ost, bröd, bakverk och t.om. vin (mycket viktigt, hehe...) direkt från odlarna. Det tycker jag är positivt i alla fall. Vi har marknad vid vår metrostation varje onsdag, bara att stiga av metron, gå över marknaden och traska hem med sina uppköp. Där får jag i alla fall ett stooort äpple för ungefär samma pris som jag köper ett litet (icke-bio) äpple i butiken. Imorgon kväll får jag igen smaska på ett härligt saftigt marknadsäpple :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar