Praha

Praha

söndag 18 september 2011

Tjeckisk folklore

Idag trotsade vi regnet, tog bussen till Jizni mesto (sydstaden) och såg på lite tjeckisk folklore, dans och sång. Första gången jag upplevde något sådant här. Dessutom var det extra lokalt då uppvisningarna skedde mitt bland de stora höga husen i förorten.
Det var några lokala folkmusik- och folkdansgrupper som uppträdde, med en grupp från Ungern bland dem. Petrs kollega dansar i en av grupperna och det var han som s.a.s. bjudit in oss att se på deras uppvisningar.
Både dansen och musiken var ganska livlig och glad, mycket stampar, visslingar, hopp och språng. Inga direkt lätta danser, man skall ha snabba fötter och hålla reda på svängarna. Påminde mig till en del om den östfinska folkloren.
Roligt att se var det hur som helst och vi blev uppmanade att komma med i gruppen om vi bara vill. Det vill jag nog gärna, det är länge sedan jag har dansat mera regelbundet, och det kommer säkert att bli intressant. Tur att polkan härstammar från Tjeckien, då är det i alla fall något jag redan kan.

Gruppen Matenik dansar, spelar och sjunger
(jag hade bara telefonen med mig och fotade på ganska långt håll
så bildkvaliteten är tyvärr usel)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar