Praha

Praha

fredag 2 mars 2012

Check Czech

Igår tog jag mod till mig och vågade för första gången ta tag i ett ärende riktigt ensam, på tjeckiska alltså. Det att jag pratar i butik eller restaurang räknar jag inte som "modigt" efter att ha läst tjeckiska i 5,5 år och bott i Prag i över ett år.
Men igår gällde det alltså att fixa ett sånt där riktigt ärende. Jag sade åt Petr att han inte behövde gå tidigare från jobbet och hänga med, jag skulle ordna det här själv.
Det hela handlade om att jag gett några dokument till översättning från finska till tjeckiska, och de skulle nu hämtas från översättaren. Teoretiskt sätt kunde jag ju förstås utgå ifrån att den här mannen skulle tala finska, han var ju ändå översättare från finska till tjeckiska, och säkert också engelska, men jag hade nu bestämmt mig för att det här skulle skötas på tjeckiska, punkt slut.
Började med ett telefonsamtal, jag skulle ringa innan jag kom. Det gick helt ok, svamlade något om att jag är på jobbet men dyker upp inom en halv timme. Så åkte jag iväg och hittade fram, men hittade en låst trappdörr utan namn på summern... Jaha, då var det bara att ta fram telefonen igen, ringa och förklara att jag nu befann mig ute på gatan och gärna ville komma in. Bra gick det också, en nyckel slängdes ut genom fönstret ner på gatan och in kom jag.
Sen träffade jag världens lustigaste lilla gubbe, som började med att hälsa mig på svenska, och så pratade han och berättade vidare, men nu på tjeckiska, om hela sin bakgrund som översättare. Han översätter tydligen från finska, ryska, spanska, italienska, portugisiska, slovakiska och thai, dessutom åtminstone också till finska och kanske var det något annat språk också. Han beklagade sig väldigt över att han inte kunde så bra svenska och inte hade officiell översättarstämpel för svenska. Jag hängde med i det mesta, lyckades svara på frågor och ställa några frågor och det gick hur bra som helst.
Huh, jag klarade det, jag fick mina översätta dokument och lyckades också få fram att jag behöver lite översättningar åt andra hållet senare, och han välkomnade mig tillbaka. Jag klarade av att fixa det här helt själv på tjeckiska. Lite stolt var jag nog över mig själv... :-)

1 kommentar:

  1. Fantastiskt! Tjeckiska kan väl inte vara så där jättelätt att lära sig, men allt KAN man lära sig om man vill och du har ju studerat länge :-)

    SvaraRadera